onsdag 16 september 2015

Börja från början eller mitt i: En blomma eller en väg?


På Göteborgs Internationella Konstbiennal för Samtida Konst (GIBCA), som öppnade i helgen, finns ett litet rum längst in i Hasselblad Center vid Konstmuseet på Götaplatsen där Arvo Leo visar en timme lång film. Filmen består till stor del av en aldrig sinande ström av teckningar från den inuitiske konstnären Pudio Pudlats måleri och filmsekvenserna har fortsatt i samma stil. De är, kort utryck gränslöst fantasifulla och jag blir GLAD och upprymd av dem.
-       Ibland vet man ju inte riktigt varför något fungerar för en, man känner bara att det gör det, säger min kompis, som jag ser utställningen tillsammans med.
Vi funderar på detta ett slag, men jag vet i alla fall en sträng som slås an hos mig av detta:
Det jag gillar med den här konsten är att den placerar sig mitt i. Den börjar inte i planen, den börjar inte i början, det känns istället som att den börjar mitt i och utvecklar sig som en blomma åt alla håll, till oanad skönhet.
Det finns en filmsekvens där två äldre män sitter vid ett bord med ett halvfärdigt pussel. Pusslet är färdigt runt kanterna och därefter har männen fyllt på med bitar från ena hörnet. Berättarrösten säger att människor börjar pusslen från kanterna. ”Nej”, kan jag faktiskt upplysa om, barn gör inte det! Barn börjar pussel mitt i. I alla fall gjorde min dotter det innan hon lärde sig hur det ”skulle” vara. Och det är den känslan, hur det är innan man har lärt sig hur det ”ska var” som präglar filmen och teckningarna. Det är därför pusselsekvensen känns så central i vad verket vill förmedla.
Jag minns en liknande upplevelse av detta att börja mitt i, som jag fick när jag besökte en medeltida trästad. Jag minns inte var det var någonstans, vi var i en grupp så det var troligtvis i skolan, eller möjligtvis när jag läste franska på universitetet i Pau. Det var heller ingen riktig trästad, men väl några hus och jag minns särskilt en trappa. Den var byggd på ett sätt så att man kände att snickaren hade befunnit sig med hela din koncentration på just det trappsteg han (ja, jag skulle tro att det var en han) för tillfället höll på att bygga. Det var inte samma avstånd mellan stegen och trappan ändrade riktning mitt i för att som i sista stund nå fram till avsatsen på den övre våningen. Men det var trappans vindlande väg som var dess essens, inte att den nådde övervåningen.
Samma lyckokänsla som när jag såg och levde mig in i den trappan, får jag när jag ser Arvo Leos film med Pudio Pudlats måleri/teckningar. När allt är planenligt blir det dött. Det är bara så.
Det finns olika bilder för hur politiskt beslutsfattande går till som har samröre med den här illustrationen. Rationalistiskt beslutsfattande har en färdig analys av mål och medel innan beslut om väg tas. Inkrementellt beslutsfattande ”muddlar” istället igenom för att lösa uppkommande problem och gör det som måste göras just då. Angela Merkels beslut (för att nu återkomma till denna kvinna) när hon först öppna gränserna och sa ”Vi klarar det”, ser jag som exempel på det sista. I krissituationer är inga andra sätt möjliga, för man vet alltför lite om förutsättningarna och vad som kommer att hända.
Men det här blogginlägget handlar om konst.
Göteborgs Internationella Konstbiennal visas fram till den 22 november på fem olika platser i Göteborg. Två vid Götaplatsen; Hasselblad Center och Konsthallen och tre vid Röda Sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar